Згідно з пунктом 54 частини першої статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон про ринок) оператор ринку є юридичною особою, що забезпечує функціонування ринку «на добу наперед» (далі – РДН) та внутрішньодобового ринку (далі – ВДР) та організацію купівлі-продажу електричної енергії на цих ринках, а також має право організовувати та проводити електронні аукціони з купівлі-продажу електричної енергії за двосторонніми договорами на підставі відповідних ліцензій, що видаються Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
Водночас, пунктом 5 частини першої статті 21 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі – Закон про НКРЕКП) передбачено, що особа, яка професійно організовує операції з оптовими енергетичними продуктами, - особа, що здійснює організацію укладення та/або укладення правочинів, які є оптовими енергетичними продуктами, в інтересах інших учасників оптового енергетичного ринку, зокрема на організованих торговельних майданчиках, товарних біржах, електронних аукціонах, торгових платформах, відповідно до вимог законодавства (далі – ОПООП).
Частиною шостою статті 51 Закону про ринок, оператор ринку зобов’язаний мати систему спостереження за роботою РДН та ВДР, за результатами функціонування якої повідомляти Регулятора у визначеному ним порядку невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня після появи обґрунтованих підстав вважати, що операції на РДН або ВДР здійснені з порушенням встановлених заборон щодо поводження з інсайдерською інформацією або такі операції мають ознаки маніпулювання чи спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку.
При цьому, оператор ринку є ОПООП, а також є адміністратором передачі даних та адміністратором платформи інсайдерської інформації.
Ураховуючи те, що у розумінні положень Закону про НКРЕКП та Закону про ринок, АТ «Оператор ринку» є ОПООП, Вимогами щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку, які затверджені постановою НКРЕКП від 27.03.2024 № 614 (далі – Вимоги), на АТ «Оператор ринку» покладено ряд зобов’язань у частині здійснення спостереження за роботою РДН та ВДР.
Відтак, відповідно до Глави 5 Вимог, АТ «Оператор ринку» повинно впровадити та підтримувати ефективні механізми, заходи та процедури для виявлення операцій з оптовими енергетичними продуктами, що здійснювалися з порушенням встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації або такі операції мають ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку (далі - підозріла поведінка), у тому числі системи спостереження, зокрема:
Система спостереження на аукціонах, організованих торговельних майданчиках, товарних біржах, електронних торговельних майданчиках, торгових платформах за можливості враховує положення пункту 6.1 глави 6 цих Вимог та повинна мати можливість:
1) аналізувати окремо в розрізі кожної виконаної/невиконаної операції та розміщених, змінених, скасованих або відхилених заявок (пропозицій) на відповідному оптовому енергетичному ринку;
2) створювати сповіщення (набір індикаторів), що визначає та повідомляє про підозрілу поведінку учасників оптового енергетичного ринку та вказує на дії, які вимагають подальшого аналізу.
На виконання пункту 5 прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках» від 10.06.2023 № 3141-IX, Закону про ринок та Вимог, АТ «Оператор ринку» у передбачені законодавством терміни було розроблено та введено в експлуатацію автоматизований програмний комплекс для спостереження за роботою РДН та ВДР.
Водночас, главою 1.12. розділу I Правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 308 (далі – Правила РДН/ВДР) передбачено, що оператор ринку здійснює постійне спостереження за роботою РДН та ВДР та поведінкою учасників РДН/ВДР у процесі участі на торгах, зокрема щодо:
1) порушення вимог цих Правил щодо подання заявок на торги;
2) подання заявок на торги з ціновими показниками, що відрізняються від цінових показників у поданих заявках попередніх періодів (у тому числі протягом року);
3) випадків одночасного подання на торги різними учасниками РДН/ВДР заявок на продаж або купівлю електричної енергії з однаковими цінами та обсягами;
4) подання учасником РДН/ВДР заявок на торги, що дають сигнали, які мають ознаки маніпулювання на ринку, стосовно попиту, пропозиції та/або цін на електричну енергію на РДН/ВДР;
Ураховуючи вищевикладене, АТ «Оператор ринку» здійснює спостереження за роботою РДН та ВДР 24/7 з метою виявлення операцій учасників РДН/ВДР, що мають ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на РДН та/або ВДР. Саме тому, згідно з пунктом 3.4 глави 3 Правил поведінки на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку, що є додатком 7 до Правил РДН/ВДР, АТ «Оператор ринку» звертається до учасників РДН/ВДР з метою отримання роз’яснень щодо причин виявленої під час здійснення спостереження за роботою РДН/ВДР поведінки. Саме змістовні та вичерпні відповіді учасників РДН/ВДР дають можливість АТ «Оператор ринку» зрозуміти чи були описані дії учасників РДН/ВДР обґрунтованими.
Наголошуємо, що АТ «Оператор ринку» здійснює спостереження виключно за роботою РДН та ВДР та не володіє інформацією щодо операцій учасників РДН/ВДР на інших сегментах ринку електричної енергії, тому АТ «Оператор ринку» у своїх зверненнях до учасників РДН/ВДР зазначає виключно про дії учасників РДН та ВДР, які могли мати вплив на результати торгів на РДН та ВДР. При цьому, АТ «Оператор ринку» не володіє інформацією щодо причин, наслідком яких стали такі дії учасників РДН/ВДР.
Тим не менш, згідно з пунктом 92 статті 17 Закону про НКРЕКП до функцій та повноважень Регулятора, зокрема, належить здійснення моніторингу оптового енергетичного ринку та поведінки суб’єктів господарювання, що провадять діяльність на оптовому енергетичному ринку, з метою виявлення ознак зловживань. Тобто, Регулятору доступна інформація щодо господарсько-торговельних операцій учасників РДН/ВДР на всіх сегментах ринку електричної енергії.
Також згідно з пунктом 1.4 глави 1 Порядку розслідування зловживань на оптовому енергетичному ринку, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.09.2023 №1756 (далі - Порядок), НКРЕКП проводить розслідування за повідомленням заявників та за власною ініціативою за наявності підстав, передбачених цим Порядком, для забезпечення запобігання, виявлення та припинення зловживань на оптовому енергетичному ринку, встановлення всіх об’єктивних обставин, які сприяли вчиненню таких зловживань, в тому числі обтяжуючих та пом’якшуючих обставин, встановлення кола осіб, яким завдано шкоди (за наявності), та притягнення до відповідальності винних осіб відповідно до законодавства.
При цьому пунктом 5.6 глави 5 Порядку передбачено, що саме під час проведення розслідування Комісія встановлює факт наявності чи відсутності зловживання, вид здійсненого зловживання на підставі доказів, у тому числі належність до практик, які можуть бути маніпулюванням чи спробою маніпулювання на оптовому енергетичному ринку, затверджених Регулятором на час вчинення зловживання на оптовому енергетичному ринку суб’єктом розслідування.
Таким чином, АТ «Оператор ринку» не встановлює факт наявності чи відсутності зловживання на РДН та ВДР, а може виключно виявляти у діях учасників РДН/ВДР ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на РДН та/або ВДР. Якщо в ході здійсненого аналізу поведінки учасника РДН/ВДР є достатні підстави вважати, що така поведінка містить ознаки підозрілої поведінки на оптовому енергетичному ринку, АТ «Оператор ринку» зобов’язане невідкладно, але не пізніше 4 (чотирьох) календарних тижнів з дня здійснення підозрілої поведінки учасником РДН/ВДР, повідомити НКРЕКП про підозрілу поведінку.
26 лютого 2025 року АТ «Оператор ринку» провело обговорення процесу спостереження за роботою ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку. Під час заходу учасники активно ставили запитання у чаті, на які фахівці товариства підготували детальні відповіді.
Рекомендуємо ознайомитися з матеріалами – вони допоможуть краще зрозуміти механізми функціонування ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, а також підхід до здійснення спостереження. Презентація доступна за покликанням.
! Надані відповіді є позицією АТ «Оператор ринку», не є роз’ясненням та/або тлумаченням норм чинного законодавства.
АТ «Оператор ринку» було розроблено та введено в експлуатацію автоматизований програмний комплекс для постійного спостереження за роботою РДН та ВДР. До зазначеного програмного комплексу було закладено ряд алгоритмів, які використовують математичні підходи до обробки, агрегації та класифікації поведінки учасників РДН/ВДР (щодо наявності або відсутності ознак маніпулювання або спроби маніпулювання на РДН та/або ВДР).
При цьому, відповідно до положень Глави 5 та 6 Вимог система спостереження за роботою РДН та ВДР враховує положення пункту 6.1 глави 6 Вимог та перелік індикаторів (сигналів), визначених пунктами 6.3-6.5 глави 6, що можуть вказувати на підозрілу поведінку на оптовому енергетичному ринку. До таких сигналів, зокрема, але не виключно, належать:
Відповідно до Глави 5 Вимог, система спостереження за роботою РДН та ВДР, зокрема, має мати можливість створювати сповіщення (набір індикаторів), що визначають та повідомляють про підозрілу поведінку учасників оптового енергетичного ринку та вказують на дії, які вимагають подальшого аналізу. Водночас, згідно з пунктом 5.1 Глави 5 Вимог, особи, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами, повинні впровадити та підтримувати ефективні механізми, заходи та процедури для виявлення операцій з оптовими енергетичними продуктами, що здійснювалися з порушенням встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації або такі операції мають ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку, у тому числі системи спостереження та, зокрема, гарантувати конфіденційність щодо здійснених заходів та процедур. Таким чином, з метою забезпечення конфіденційності щодо здійснених заходів та процедур, АТ «Оператор ринку» не може надати повний перелік індикаторів, що використовується під час здійснення спостереження за роботою РДН та ВДР.
Додатково, АТ «Оператор ринку» пропонує ознайомитися із Главою 6 Вимог, якою передбачено ряд сигналів, що можуть вказувати на підозрілу поведінку на оптовому енергетичному ринку.
Однією з найчастіших причин «помилкових заявок» учасників РДН/ВДР є неправильно зазначений напрямок операції, а саме замість здійснення подачі заявки на продаж електричної енергії, відбувалась подача заявки на купівлю електричної енергії та навпаки.
На думку АТ «Оператор ринку» з метою уникнення та мінімізації таких помилок, варто впровадити комплексний підхід:
Комплекс таких заходів може допомогти підвищити точність при подані заявок на купівлю/продаж електричної енергії на РДН та ВДР та знизити ризик виникнення помилок у учасників РДН/ВДР.
Згідно з пунктом 5.1 Глави 5 Вимог, особи, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами, повинні впровадити та підтримувати ефективні механізми, заходи та процедури для виявлення операцій з оптовими енергетичними продуктами, що здійснювалися з порушенням встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації або такі операції мають ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку, у тому числі системи спостереження та, зокрема, гарантувати конфіденційність щодо здійснених заходів та процедур.
АТ «Оператор ринку» було запроваджено систему спостереження за роботою РДН та ВДР та розроблено ряд алгоритмів, які використовують математичні підходи до обробки, агрегації та класифікації поведінки учасників РДН/ВДР. За результатами функціонування системи спостереження за роботою РДН/ВДР, АТ «Оператор ринку» постійно здійснює оптимізацію та калібрування попередньо розроблених та закладених до неї алгоритмів. При цьому, алгоритми навіть можуть зазнавати кардинальних змін.
Водночас, врахування різних факторів, у тому числі специфіки технологічних процесів учасників РДН/ВДР неможливо передбачити у алгоритмах. Саме тому, здійснення спостереження за роботою РДН/ВДР включає ряд додаткових заходів, таких як здійснення аналізу результатів відпрацювання системи спостереження за роботою РДН/ВДР та направлення звернень до учасників РДН/ВДР з метою отримання вичерпних роз’яснень для подальшого аналізу.
Разом з тим, щодо вдосконалення положень чинних нормативно-правових актів повідомляємо, що пунктом 101 частини третьої статті 6 Закону передбачені повноваження Регулятора на ринку електричної енергії, до яких належить визначення вимог та надання рекомендацій щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку відповідно до вимог нормативно-правових актів Енергетичного Співтовариства та рекомендацій Агентства з питань співробітництва енергетичних регуляторів, виявлення в діях учасників оптового енергетичного ринку зловживань та інших порушень на оптовому енергетичному ринку.
Окрім цього, пунктом 4 частини третьої статті 6 Закону визначено, що до повноважень Регулятора зокрема належить затвердження правил ринку, правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, кодексу системи передачі, кодексу систем розподілу, кодексу комерційного обліку, правил роздрібного ринку, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
За результатами проведеного 26 лютого 2025 року онлайн-заходу АТ «Оператор ринку» буде направлено Регулятору пропозиції щодо необхідності внесення змін до чинних нормативно-правових актів.
АТ «Оператор ринку» не встановлює факт наявності чи відсутності зловживання та не володіє відповідною інформацією для запитуваної публікації. Крім того, відповідно до підпункту 5 пункту 5.1 глави 5 Вимог, особи, які професійно організовують операції з оптовими енергетичними продуктами, повинні гарантувати конфіденційність щодо здійснених заходів та процедур для виявлення операцій з оптовими енергетичними продуктами, що здійснювалися з порушенням встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації або такі операції мають ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку.
Водночас, відповідно до пункту 101 частини третьої статті 6 розділу ІІ Закону до повноважень Регулятора на ринку електричної енергії належить визначення вимог та надання рекомендацій щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку відповідно до вимог нормативно-правових актів Енергетичного Співтовариства та рекомендацій Агентства з питань співробітництва енергетичних регуляторів, виявлення в діях учасників оптового енергетичного ринку зловживань та інших порушень на оптовому енергетичному ринку.
Також відповідно до п 1.4 глави 1 Порядку розслідування зловживань на оптовому енергетичному ринку, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.09.2023 №1756 (далі - Порядок), НКРЕКП проводить розслідування за повідомленням заявників та за власною ініціативою за наявності підстав, передбачених цим Порядком, для забезпечення запобігання, виявлення та припинення зловживань на оптовому енергетичному ринку, встановлення всіх об’єктивних обставин, які сприяли вчиненню таких зловживань, в тому числі обтяжуючих та пом’якшуючих обставин, встановлення кола осіб, яким завдано шкоди (за наявності), та притягнення до відповідальності винних осіб відповідно до законодавства.
Згідно з пунктом 5.6 глави 5 Порядку під час проведення розслідування Комісія встановлює факт наявності чи відсутності зловживання, вид здійсненого зловживання на підставі доказів, у тому числі належність до практик, які можуть бути маніпулюванням чи спробою маніпулювання на оптовому енергетичному ринку, затверджених Регулятором на час вчинення зловживання на оптовому енергетичному ринку суб’єктом розслідування.
При цьому, пунктом 8.1 глави 8 Порядку визначено що інформація з обмеженим доступом, одержана НКРЕКП під час розслідування, використовується виключно з метою проведення розслідування і не підлягає розголошенню та оприлюдненню, крім випадків: надання інформації органам досудового розслідування та суду відповідно до законодавства; інших випадків, встановлених законодавством.
Таким чином, АТ «Оператор ринку» не володіє інформацією, та як наслідок не може оприлюднити перелік учасників РДН/ВДР, що здійснювали маніпулювання на РДН та/або ВДР. Такий перелік може визначити виключно Регулятор на підставі здійсненого розслідування зловживань на оптовому енергетичному ринку.
При цьому, АТ «Оператор ринку», згідно пункту 5.7. Глави 5 Вимог, у разі наявності достатніх підстави вважати, що поведінка учасника РДН/ВДР містить ознаки підозрілої поведінки на РДН та/або ВДР, зобов’язане невідкладно, але не пізніше 4 (чотирьох) календарних тижнів з дня здійснення підозрілої поведінки, повідомити НКРЕКП. Однак, ураховуючи вимоги підпункту 5 пункту 5.1 Глави 5 Вимог, а саме щодо забезпечення конфіденційності здійснених заходів та процедур, у АТ «Оператор ринку» відсутня можливість оприлюднювати перелік таких звернень до НКРЕКП.
Пропонуємо ознайомитися із відповіддю на запитання №6.
Окрім цього, з метою отримання вичерпної відповіді, пропонуємо більш детально сформулювати Ваше запитання та направити на електронну адресу Департаменту спостереження за ринком dsr@oree.com.ua.
АТ «Оператор ринку» здійснює спостереження виключно за роботою РДН та ВДР та не володіє інформацією щодо операцій учасників РДН/ВДР на інших сегментах ринку електричної енергії, а також інформацією щодо фактичної роботи енергогенеруючого обладнання. Саме з цієї причини АТ «Оператор ринку» звертається за роз’ясненнями до учасників РДН/ВДР та у своїх зверненнях зазначає інформацію виключно про їхні дії на РДН та\або ВДР, які могли мати вплив на результати торгів на РДН та\або ВДР. При цьому, АТ «Оператор ринку» не володіє інформацією щодо причин, наслідком яких стали такі дії учасників РДН/ВДР. Тож просимо учасників РДН/ВДР описувати вплив всіх факторів на поведінку, щодо якої вони отримали звернення від АТ «Оператор ринку».
Додатково наголошуємо, що АТ «Оператор ринку» не встановлює факт наявності чи відсутності зловживання на РДН та ВДР, а може виключно виявляти у діях учасників РДН/ВДР ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на РДН та/або ВДР (тобто не класифікує зазначені дії як маніпулювання).
Згідно з пунктом 5.6 глави 5 Порядку саме Регулятором під час проведення розслідування встановлюється факт наявності чи відсутності зловживання. Пропонуємо ознайомитись із відповіддю на запитання №6.
АТ «Оператор ринку» поділяє стурбованість учасників РДН/ВДР щодо причин, які не дають можливості уникнути здійснення певних видів операцій на РДН та/або ВДР. Однак, чинними Вимогами передбачений перелік практик, у разі виявлення яких АТ «Оператор ринку» зобов’язане за наявності достатніх підстав вважати, що така поведінка містить ознаки підозрілої поведінки на РДН та/або ВДР, подавати повідомлення до Регулятора. Також, пропонуємо звернутися за роз’ясненням до Регулятора та, за необхідності, надати пропозиції щодо внесення змін до чинних нормативно-правових актів.
Додатково зазначаємо, що згідно з пунктом 9 частини першої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», саме Регулятор визначає вимоги та надає рекомендації щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку відповідно до вимог нормативно-правових актів Енергетичного Співтовариства та рекомендацій Агентства ЄС з питань співробітництва енергетичних регуляторів. Також відповідно до пункту 2 статті 24 цього Закону споживачі та будь-які заінтересовані особи мають право звертатися до Регулятора з питань, що належать до його компетенції. Регулятор розглядає такі звернення та надає відповідь заявникам у встановленому порядку.
Відповідно до підпункту 5 пункту 5.1 глави 5 Вимог, ОПООП повинні гарантувати конфіденційність щодо здійснених заходів та процедур для виявлення операцій з оптовими енергетичними продуктами, що здійснювалися з порушенням встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації або такі операції мають ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку.
Додатково пропонуємо ознайомитися із відповіддю на запитання №5.
Регулятором у главі 2 Вимог визначено невичерпний перелік практик, які можуть бути маніпулюванням або спробою маніпулювання на оптовому енергетичному ринку, які вчинені (вчинені з наміром) шляхом створення оманливих сигналів для попиту та/або для пропозиції, або щодо цін на оптовому енергетичному ринку або формування ціни відповідно до оптових енергетичних продуктів на штучному рівні.
Відповідно до підпункту 5 пункту 5.1 глави 5 Вимог, ОПООП повинні гарантувати конфіденційність щодо здійснених заходів та процедур для виявлення операцій з оптовими енергетичними продуктами, що здійснювалися з порушенням встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації або такі операції мають ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку.
Довідково: підпунктом 13 пункту 2.5 Глави 2 Вимог передбачено, що розміщенням заявок без наміру їх виконання (placing orders with no intention of executing them) - подання заявок (пропозицій) на купівлю - продаж відповідно до оптового енергетичного продукту без наміру їх виконання (заявки (пропозиції) можуть відкликатися до моменту їх виконання або навіть бути виконаними), що може створювати оманливі сигнали щодо пропозиції, попиту або ціни відповідно до оптового енергетичного продукту, або формувати ціну на штучному рівні.
Відповідно до підпункту 5 пункту 5.1 глави 5 Вимог, ОПООП повинні гарантувати конфіденційність щодо здійснених заходів та процедур для виявлення операцій з оптовими енергетичними продуктами, що здійснювалися з порушенням встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації або такі операції мають ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку.
Пропонуємо ознайомитися із відповідями на запитання №5 та №6.
АТ «Оператор ринку» не встановлює факт наявності чи відсутності зловживання на РДН та ВДР, а може виключно виявляти у діях учасників РДН/ВДР ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на РДН та/або ВДР (тобто не класифікує зазначені дії як маніпулювання).
Відповідно до підпункту 5 пункту 5.1 глави 5 Вимог, ОПООП, повинні гарантувати конфіденційність щодо здійснених заходів та процедур для виявлення операцій з оптовими енергетичними продуктами, що здійснювалися з порушенням встановлених обмежень щодо використання інсайдерської інформації або такі операції мають ознаки маніпулювання або спроби маніпулювання на оптовому енергетичному ринку.
Крім того, пунктом 1.8.4 глави 1.8 розділу I Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 (далі -Правила ринку) передбачено, що адміністратор розрахунків (ОСП) (далі – АР) здійснює спостереження за ринком електричної енергії з метою виявлення дій, що можуть мати ознаки маніпулювання, у тому числі здійснює аналіз джерела походження електричної енергії.
Діями, що можуть мати ознаки маніпулювання на ринку електричної енергії, щодо яких АР здійснюється аналіз, зокрема є наявність в учасника ринку, крім виробників, гарантованого покупця та агрегатора в межах максимально можливого обсягу відпуску відповідно до потужностей одиниць агрегації, що входять до агрегованої групи агрегатора, від’ємного сальдованого значення зареєстрованих обсягів електричної енергії за розрахунковий період .
У розумінні Правил ринку, сальдоване значення зареєстрованих обсягів електричної енергії - це різниця між сумарним обсягом купівлі електричної енергії учасником ринку за двосторонніми договорами, купівлі електричної енергії на ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку та імпорту електричної енергії та сумарним обсягом продажу електричної енергії учасником ринку за двосторонніми договорами, продажу електричної енергії на ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку та експорту електричної енергії.
Водночас, підпункт 6 пункту 1 Постанови НКРЕКП «Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану» від 25.02.2022 №332 (далі – Постанова 332), учасники ринку (крім виробників, гарантованого покупця та агрегатора в межах встановленої потужності одиниць відпуску, що включені до його агрегованої групи) при здійсненні операцій з купівлі та продажу електричної енергії за ДД, на РДН та імпорту/експорту електричної енергії мають уникати операцій, за результатами яких формується від’ємна сальдована величина більше ніж 1 МВт·год (включно) за розрахунковий період.
Від’ємна сальдована величина - це різниця між сумарним обсягом купівлі електричної енергії учасником ринку за ДД, на РДН та імпорту електричної енергії та сумарним обсягом продажу електричної енергії учасником ринку за ДД, на РДН та експорту електричної енергії за кожний розрахунковий період.
У випадку врегулювання учасником ринку від’ємної сальдованої величини обсягом від 1 МВт·год (включно) до 10 МВт·год (включно) шляхом купівлі обсягів електричної енергії на ВДР за наявності операцій з продажу на РДН в один розрахунковий період, адміністратор розрахунків повідомляє про це Регулятора та відповідного учасника ринку і відхиляє повідомлення про реєстрацію ДД, термін реєстрації яких не минув, протягом наступних 2 календарних днів з дня виявлення порушення. Одночасно адміністратор розрахунків повідомляє ОР про те, що протягом наступних 2 календарних днів максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН такого учасника ринку складає 0 МВт·год. (Дію зазначеного абзацу згідно з Постановою НКРЕКП від 27.08.2024 № 1539 зупинено до 30 квітня 2025 року).
У разі врегулювання учасником ринку від’ємної сальдованої величини обсягом від 1 МВт·год (включно) до 10 МВт·год (включно) в один розрахунковий період, повторно протягом наступних 30 календарних днів з дня останнього здійснення учасником ринку врегулювання учасником ринку від’ємної сальдованої величини обсягом від 1 МВт·год (включно) до 10 МВт·год (включно) в один розрахунковий період, шляхом купівлі обсягів електричної енергії на ВДР за наявності операцій з продажу на РДН в один розрахунковий період, або врегулювання учасником ринку від’ємної сальдованої величини обсягом понад 10 МВт·год в один розрахунковий період, або врегулювання учасником ринку від’ємної сальдованої величини через циклічну схему перепродажу електричної енергії із залученням інших учасників ринку (крім виробників, гарантованого покупця та агрегатора в межах встановленої потужності одиниць відпуску, що включені до його агрегованої групи), адміністратор розрахунків повідомляє про це Регулятора та відповідного учасника ринку і відхиляє повідомлення про реєстрацію ДД, термін реєстрації яких не минув, протягом наступних 15 календарних днів з дня виявлення порушення. Одночасно адміністратор розрахунків повідомляє ОР про те, що протягом наступних 15 календарних днів максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН такого учасника ринку складає 0 МВт·год. (Дію зазначеного абзацу згідно з Постановою НКРЕКП від 27.08.2024 № 1539 зупинено до 30 квітня 2025 року).
Таким чином, у розумінні Правил ринку та Постанови 332 учасники РДН/ВДР при здійсненні купівлі/продажу електричної енергії на РДН та ВДР повинні уникати операцій, за результатами яких виникає від’ємне сальдоване значення обсягів електричної енергії при врахуванні всіх операцій на РДД, РДН, ВДР та імпорту/експорту.